Airbus A318

Avionul A318 este un avion bimotor de pasageri, scurt/mediu curier, fabricat de Airbus. A318 este modelul cel mai mic din familia de aeronave A320, gândit pentru a realiza zboruri lungi cu puţini pasageri. A intrat în serviciu pentru prima dată în iulie 2003, fiind achiziţionat de compania Frontier Airlines. A318 poate parcurge distanţe mari, având o autonomie maximă de zbor de 5.950 km.

În timpul procesului de proiectare, A318 a întâmpinat câteva dificultăţi. O problemă a fost scăderea numărului de cumpărători după atentatele din 11 septembrie. Altă problemă s-a ivit la motoarele turboventilatoare Pratt & Whitney, care consumau mai mult combustibil decât era de aşteptat. Până când cei de la CFM International au proiectat un motor mai eficient pregătit să fie folosit, mulţi clienţi au renunţat la achiziţionarea avionului.

A318 este disponibil în mai multe variante în ceea ce priveşte greutatea maximă admisă la decolare (MTOW). Începe de la 59 de tone cu o autonomie de zbor de 2750 km ajungând la 68 de tone cu o autonomie de zbor de 5.950 km.


Airbus A318

Airbus A318


Aeronavele din familia A320, din care face parte şi A318, au fost primele aeronave comerciale în care am regăsit un sistem de control al zborului digital (Fly-by-wire). “Fly-by-wire” este un sistem ce a înlocuit controlul manual convenţional al aeronavelor cu o interfaţă electronică. Comenzile de mişcare executate de pilot fiind convertite în semnale electrice transmise cu ajutorul firelor. Sistemul “Fly-by-wire” permite de asemenea ca semnale automate trimise de computerele aeronavei, fără implicarea pilotului, să poată efectua comenzi, cum este sistemul de stabilizare automată a aeronavei.

Aeronava A318 poate fi configurată, în funcţie de necesitate, cu o singură clasă de pasageri sau cu două clase de pasageri.

Dacă se optează pentru o singură clasă de pasageri, atunci aeronava poate avea maxim 132 de locuri, cu scaune dispuse câte trei în dreapta şi stânga culoarului de trecere, care este poziţionat pe mijlocul avionului. Lăţimea culoarului de trecere se calculează în funcţie de lăţimea scaunelor.


Configuraţie tipică pentru o singură clasă cu număr maxim de locuri (132 locuri)

Configuraţie tipică pentru o singură clasă cu număr maxim de locuri (132 locuri)


Pentru o configurare cu două clase A318 poate avea 107 locuri, dintre care 99 de locuri la clasa economic şi 8 locuri la prima clasă (First Class). La clasa economic scaunele sunt dispuse câte trei în dreapta şi stânga culoarului de trecere. La “First Class” scaunele sunt dispuse câte două în dreapta şi stânga culoarului de trecere. Lăţimea culoarului de trecere la “First Class” fiind de 0.69 metri.


Configuraţie tipică pentru două clase cu 107 locuri.

Configuraţie tipică pentru două clase cu 107 locuri.


Aeronava A318 prezintă 4 uşi de acces pentru pasageri şi personal şi două ieşiri de urgenţă. Uşile de acces sunt situate pe lateral în faţa şi în spatele aeronavei, câte două pe fiecare parte. Lăţimea unei uşi de acces este de 0.81 metri, iar înălţimea ei este de 1.85 metri. Ieşirile de urgenţă sunt situate la mijlocul aeronavei, în dreptul aripii, câte una pe fiecare parte.

A318 este cu 6 metri mai scurt şi cu 14 tone mai uşor decât un Airbus A320. Pentru a compensa, A318 are un stabilizator vertical mai mare, făcând aeronava cu 80 de centimetri mai înaltă faţă de celelalte variante A320.

Datorită faptului că este mai uşor, A318 poate parcurge o distanţă cu 10% mai mare faţă de A320, dându-i posibilitatea să zboare pe unele rute unde A320 nu o poate face. Totuşi, A318 are un mare dezavantaj când vine vorba sa-l comparăm cu A320. Uşile compartimentului de transport marfă sunt prea mici, pentru a putea transporta containere standard, făcându-l aproape nefolositor când vine vorba de a transporta încărcături mari.

Date tehnice:

  • Număr piloţi – 2
  • Număr pasageri – 107 (2 clase) sau 132 (1 clasă)
  • Mărimea culoarului de trecere din interiorul avionului – 0.64 metri sau 0.48 metri
  • Lungime avion – 31.44 metri
  • Lungimea aripilor – 34.10 metri
  • Unghiul aripilor – 25°
  • Înălţime avion – 12.51 metri
  • Lăţime cabină – 3.70 metri
  • Lăţime fuzelaj – 3.95 metri
  • Masă specifică – 39,300 kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 68,000 kg
  • Masă maximă autorizată la aterizare – 57,500 kg
  • Viteză de croazieră – 838.98 km\h
  • Viteză maximă – 870.84 km\h
  • Distanţă necesară decolării pentru masa maximă autorizată – 1,355 metri
  • Autonomie de zbor – 5,950 km
  • Capacitate combustibil – 23,860 Litri
  • Altitudine maximă de serviciu – 11,887 metri
  • Motoare – 2 motoare Pratt & Whitney 6000A sau 2 motoare CFM56-5B

În data de 10 noiembrie 2005 Airbus a anunţat apariţia aeronavei A318 Elite, care ţinteşte piaţa distanţelor medii de zbor, ajungând la o autonomie de 7,400 km.

Un zbor test efectuat în Mai 2006 la aeroportul London City a demonstrat performanţele aeronavei A318 în condiţiile unei apropieri la aterizare abrupte şi o pistă scurtă, dar şi compatibilitatea avionului cu spaţiul limitat pentru executarea manevrelor la sol şi parcare, asigurate de aeroport.

Concurenţa principală vine de la avioanele regionale precum Embraer E-195 şi CRJ-900 de la Bombardier, dar şi de la modelul Boeing 737-600.

Începând cu 2003 Airbus a primit comenzi pentru 80 de aeronave A318.

Până în acest an au fost livrate:

  • 2003 – 9 aeronave
  • 2004 – 10 aeronave
  • 2005 – 9 aeronave
  • 2006 – 8 aeronave
  • 2007 – 17 aeronave
  • 2008 – 13 aeronave
  • 2009 – 6 aeronave
  • 2010 – 2 aeronave

În acest moment 6 aeronave au fost comandate, dar nu au fost livrate încă. Cele mai multe aeronave A318 se află în posesia companiei Air France, care deţine 18.

Compania naţională de transport aerian TAROM are în proprietate 4 aeronave A318.

Piloţii care sunt certificaţi pentru a zbura cu oricare dintre aeronavele din familia A320, pot zbura şi cu aeronava A318 fără nici o altă certificare.



Data publicării: 02 februarie 2013Categorie: Aeronave Civile