Airbus A319

Airbus A319, este o versiune mai scurtă a lui A320, şi a zburat pentru prima oară pe data de 25 august 1995. În aprilie 1996, şi-a primit certificarea şi a intrat în serviciu alături de compania Swissair.

A319 este un avion cu un singur culoar, având o configurație standard cu 124 de locuri, dar și o configuraţie cu 156 de locuri (o singură clasă) pentru companiile low-cost.

Tehnologiile avansate, cum ar fi fly-by-wire, dezvoltate pentru familia de aeronave A320 sunt prezente şi pe A319. Airbus încearcă periodic să aducă noi îmbunătăţiri familiei de aeronave A320 (din care face parte și aeronava A319), iar rezultatele se văd prin creşterea sarcinii utile şi a distanţei parcurse, performanţe mai bune și întreţinere uşoară.


Airbus A319-100

Airbus A319-100


În anul 2012, Airbus a introdus un dispozitiv care se numeşte “Sharklets”, pentru a reduce consumul de combustibil cu 3,5% pe distanţe mari. În plus, A319 va fi mai eficient şi mai prietenos cu mediul cu noua opţiune A320neo. Airbus a declarat că această opţiune va reduce consumul de combustibil cu 15% şi va reduce emisiile CO2 şi NOx.

Sharklets


Sharklets

Sharklets


Aceste dispozitive, care se montează în vârful aripilor, sunt oferite ca opţiune pentru orice avion din familia A320, asigurând o aerodinamică mai bună şi aducând multe beneficii pentru operatori: consum de combustibil mai mic, reducerea emisiilor, creşterea sarcinii utile şi a distanţei parcurse, performanţe mai bune la decolare şi ascensiune şi reducerea costurilor aferente întreţinerii motoarelor.

Opţiunea A320neo

Constă în disponibilitatea a două noi motoare, CFM International şi PW1100G PurePower, împreună cu dispozitivele Sharklets. Dacă se alege această opţiune, consumul de combustibil va scădea cu 15%, sarcina utilă va fi cu 2 tone mai mare, distanţa parcursă va crește, costurile de operare vor fi mai mici şi se vor reduce emisiile şi zgomotele produse de motoare. Se pare că această opţiune este pe placul companiilor aeriene, deoarece până în decembrie 2012 s-au realizat 1.734 de comenzi pentru noua opţiune.

Versiuni:

  • A319-111 (10 aprilie 1996) echipat cu 2 motoare CFM56-5B5 sau 5B5/P
  • A319-112 (10 aprilie 1996) echipat cu 2 motoare CFM56-5B6, 5B6/P sau 5B6/2P
  • A319-113 (31 mai 1996) echipat cu 2 motoare CFM56-5A4 sau 5A4/F
  • A319-114 (31 mai 1996) echipat cu 2 motoare CFM56-5A5 sau 5A5/F
  • A319-115 (30 iulie 1999) echipat cu 2 motoare CFM56-5B7 sau 5B7/P
  • A319-131 (18 decembrie 1996) echipat cu 2 motoare IAE Model V2522-A5
  • A319-132 (18 decembrie 1996) echipat cu 2 motoare IAE Model V2524-A5
  • A319-133 (30 iulie 1999) echipat cu 2 motoare IAE Model V2527M-A5
  • A319CJ – versiunea business, care include rezervoare suplimentare de combustibil detașabile, instalate în compartimentul de marfă. Plafonul de serviciu a fost crescut la 12.000 de metri. Distanța parcursă cu 8 pasageri și patru rezervoare de combustibil auxiliare este de 11.100 km. La revânzare aeronava poate fi reconfigurată ca un A319 standard.

Piloţii care sunt certificaţi pentru a zbura cu oricare dintre aeronavele din familia A320, pot zbura şi cu aeronava A319 fără nici o altă certificare.

Din familia de aeronave A320 mai fac parte şi A318, A320 şi A321.

Principalii competitori sunt Boeing 737-300 şi 737-700.

Date tehnice:


A319 - Aripa din stanga în timpul aterizării

A319 - Aripa din stanga în timpul aterizării


  • Număr piloţi – 2
  • Număr pasageri – 124 (2 clase) sau 156 (1 clasă)
  • Lungime avion – 33.84 metri
  • Lungimea aripilor – 34.10 metri
  • Unghiul aripilor – 25°
  • Înălţime avion – 11.76 metri
  • Lăţime cabină – 3.70 metri
  • Lăţime fuzelaj – 3.95 metri
  • Masă specifică – 40,800 kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 75,500 kg
  • Masă maximă autorizată la aterizare – 62,500 kg
  • Viteză de croazieră – 828 km\h
  • Viteză maximă – 871 km\h
  • Autonomie de zbor – 6,850 km cu Sharklets
  • Capacitate combustibil standard – 24,210 Litri
  • Altitudine maximă de serviciu – 11,887 metri
  • Motoare – 2 motoare CFM56-5B sau 2 motoare V2500-A5


Data publicării: 10 februarie 2013Categorie: Aeronave Civile