Altimetru

Altimetrul este un instrument care măsoară altitudinea (înălţimea) unui avion faţă de un nivel de referinţă (nu neapărat nivelul mării). El este de fapt un barometru, cu indicaţii în unităţi de înălţime. Din moment ce altimetrul este capabil să indice altitudinea unui avion, acesta este unul dintre cele mai vitale componente instalate pe avion. Pentru a folosi altimetrul eficient pilotul trebuie să înţeleagă cum funcţionează, dar în acelaşi timp să înţeleagă erorile altimetrului şi cum afectează acestea afişarea altitudinii.

El indică înălţimea de zbor faţă de nivelul aerodromului de decolare şi se bazează pe principiul descreşterii presiunii atmosferice, în raport cu înălţimea.

Altimetrul este compus dintr-o capsulă metalică vidată, foarte elastică, care la schimbările de presiune se contractă sau se dilată. Deformaţia este transmisă printr-un sistem la un ac indicator, care se mişcă în faţa unui cadran gradat. Sistemul interpretează contractarea capsulei ca o scădere a altitudinii, iar dilatarea capsulei ca o creştere a altitudinii.

Principiul de funcţionare

Altimetrul este un barometru care măsoară presiunea atmosferică la nivelul unde este situat şi prezintă altitudinea acelui nivel. Aerul este mai dens la nivelul mării, iar pe măsură ce altitudinea creşte presiunea scade. Această diferenţă de presiune la diferite nivele de altitudine, determină altimetrul să indice schimbări ale altitudinii.

Prezentarea altitudinii diferă în funcţie de altimetrul folosit. Altimetrele pot fi cu un singur ac indicator, două ace indicatoare sau mai multe ace indicatoare. În cele ce urmează se va prezenta un altimetru cu trei ace indicatoare.


Altimetru

Altimetru


Cel mai mic ac indică altitudinea începând cu zeci de mii de picioare (unitate de măsură) (1=10.000 picioare), acul intermediar începe să indice altitudinea când se ajunge la mii de picioare (1=1.000 picioare), iar acul cel mai lung indică altitudinea începând de la 100 de picioare (1=100 picioare).

Altitudinea indicată de altimetru este corectă atât timp cât la nivelul mării presiunea şi temperatura aerului sunt standard, acestea scăzând într-un mod normal o dată cu creşterea altitudinii. Ajustările care se realizează la altimetru pentru presiunile care nu sunt standard, se fac de la butonul de calaj (operaţiune de schimbare a indicaţiilor scalei barometrice (efectuată cu ajutorul unui buton cu cremalieră)).

Efectele presiunii şi temperaturii care nu sunt standard asupra altimetrului

Presiunea atmosferică se poate schimba între decolare şi aterizare chiar şi la un zbor local. Dacă aceste schimbări nu sunt luate în considerare zborul devine periculos. Având un avion care zboară dintr-o zonă cu presiune ridicată într-o zonă cu presiune scăzută, fără a efectua un calaj, altimetrul va indica o altitudine constantă, dar înălţimea reală a avionului va fi mai mică decât altitudinea indicată. Dacă avionul zboară dintr-o zonă cu presiune scăzută într-o zonă cu presiune ridicată, fără a efectua un calaj, atunci altimetrul va indica o altitudine mai mică decât cea reală.

Având în vedere că aerul rece este mai dens decât aerul cald, când se zboară la temperaturi mai mici decât cea standard, altitudinea este mai mică decât cea indicată de altimetru.


Efectul pe care îl are temperatura, care nu este conform standardului, asupra altimetrului

Efectul pe care îl are temperatura, care nu este conform standardului, asupra altimetrului


Când temperatura aerului este mai mare decât cea standard, altitudinea avionului este mai mare decât cea indicată de altimetru.

Înaintea fiecărui zbor, pilotul trebuie să testeze altimetrul să vadă dacă acesta funcţionează normal. Dacă altimetrul indică o diferenţă mai mare de 75 de picioare faţă de altitudinea reală, atunci altimetrul ar trebui trimis la recalibrare.



Data publicării: 06 septembrie 2012Categorie: Avionică