Aripa avionului

În zborul aerodinamic, bazat pe forţa portantă, cea mai importantă parte a avionului este aripa. Împreună cu ampenajele, aripa asigură portanţa, stabilitatea şi manevrabilitatea avionului.

În general aripa este compusă din:

  • structura de rezistenţă
  • înveliş exterior
  • rezervoarele integrate de combustibil
  • aparatura hidro-pneumatică aferentă comenzilor.

Sub aripă se instalează:

  • trenul principal de aterizare al avionului
  • sistemul de propulsie
  • acroşaje speciale
  • rachete
  • bombe

Forma aripii este extrem de diversificată, în funcţie de destinaţia, rolul, dimensiunile, forma sau viteza avionului avem:

  • aripa dreaptă (AN-2)

Antonov AN-2 (aripă dreaptă)

Antonov AN-2 (aripă dreaptă)


  • aripă trapezoidală (F-22 Raptor)

F-22 Raptor (aripă trapezoidală)

F-22 Raptor (aripă trapezoidală)


  • aripă în săgeată (A300)

A 300 (aripă în săgeată)

A 300 (aripă în săgeată)


  • aripă în săgeată cu geometrie variabilă (B-1)

B-1 (aripă în săgeată cu geometrie variabilă)

B-1 (aripă în săgeată cu geometrie variabilă)


  • aripă triunghiulară (F-16)

F-16 (aripă triunghiulară)

F-16 (aripă triunghiulară)


  • aripă delta (Concorde)

Concorde (aripă delta)

Concorde (aripă delta)


  • aripă batantă (care se mişcă în jurul unei axe printr-o mişcare de rotaţie)
  • aripă toroidală (dispusă după un cerc)

Elementele constructive ale unei aripi de avion obişnuite sunt:

  • lonjeroanele
  • lisele
  • nervurile
  • panourile de înveliş
  • alte piese componente, de rigidizare (ex: montanţi) folosite pentru transmiterea eforturile între aripă şi fuzelaj sau între tronsoanele aripii.

Aripile cu cel puţin două lonjeroane împreună cu învelişul formează chesonul de rezistenţă, care are sarcina de a prelua eforturile aerodinamice şi mecanice la care este supusă aripa.


Cheson de rezistență

Cheson de rezistență


Lonjeroanele sunt elemente de rigidizare aşezate de-a lungul aripii, care preiau cea mai mare parte din forţele şi momentele ce acţionează asupra acesteia. Au aspectul unei grinzi consolidate, îmbinate între ele cu nituri. Sunt realizate de regulă din materiale rezistente la încovoiere şi răsucire (duraluminiu, titan, oţeluri speciale).

Nervurile sunt elemente de rigidizare transversală a aripii, montate de obicei perpendicular pe bordul de atac al aripii. Nervurile au rolul de a păstra forma aripii şi de a transmite solicitările aerodinamice la lonjeroane şi lise. Pot fi nervuri simple sau nervuri de forţă, acestea din urmă având rolul suplimentar de a prelua forţele concentrate datorate diverselor echipamente şi instalaţii acroşate de aripi.

Lisele sunt elemente de rigidizare montate în lungul aripii cu rolul de a prelua solicitările axiale datorate încovoierii aripii. Ele trebuie să fie rezistente la întindere şi compresiune şi măresc rezistenţa învelişului la deformare. Sunt obţinute tehnologic prin extrudare sau îndoire şi sunt alcătuite din duraluminiu, aliaje pe bază de titan sau oţel inoxidabil.


Componentele principale ale chesonului

Componentele principale ale chesonului


Învelişul aripii are rolul de a menţine forma sa şi este realizat din tablă de duraluminiu sau aliaje pe bază de titan, magneziu, etc. Învelişul este supus la eforturi de încovoiere şi răsucire. El este prins de celelalte elemente prin nituri. Dacă distanţa dintre lise este mică se foloseşte pentru rigidizarea învelişului tablă ondulată. Îmbinarea tablei ondulate cu învelişul se face prin metoda sudurii, nu prin nituire. Dacă aripa are grosime mică, învelişul se poate realiza prin panouri monolit. Construcţia unei astfel de aripi se realizează prin îmbinarea panourilor dintr-o singură bucată. La aripile cu grosime foarte mică, spaţiul interior nu mai cuprinde elemente de rigidizare, ci este umplut cu o structură de tip fagure sau cu alt material compozit, rezultând o structură compactă, cu rezistenţă mecanică mare.



Data publicării: 15 ianuarie 2012Categorie: Structură