ATR 42

Istoric

ATR a luat naştere în 1981, prin colaborarea dintre Aerospatiale (acum EADS) din Franţa şi Aeritalia (acum Alenia Aeronautica) din Italia.

ATR 42 este un avion turbopropulsor folosit pentru curse scurte, regionale. Unul dintre cele două prototipuri realizate de ATR a zburat pentru prima oară pe data de 16 august 1984. Autorităţile Italiene şi Franceze i-au acordat certificarea în septembrie 1985, iar primul ATR 42 a intrat în serviciu pe 9 decembrie 1985.


ATR 42-300

ATR 42-300


ATR 42-300 a fost versiunea standard de producţie până în anul 1996. Faţă de prototip, ATR 42-300 dispunea de o sarcină utilă şi o greutate la decolare mai mare. În 1996, a fost retrasă şi versiunea ATR 42-320, care avea în plus faţă de versiunea ATR 42-300 motoare mult mai puternice. Actuala versiune de producţie este ATR 42-500. Modificările aduse versiunii ATR 42-500 au fost majore: motoare noi, elice noi, îmbunătăţirea performanţelor la temperaturi şi altitudini mai mari, creşterea vitezei de croazieră la 563 km\h, autonomie maximă de zbor mărită la 1850 km, frâne noi, consolidarea aripii şi fuzelajului şi o cabină de pasageri mai bună. ATR 42-500 a fost certificat în iulie 1995 şi până în 2009 au fost livrate cel puţin 401. În data de 2 octombrie 2007, ATR anunţa lansarea noii serii 600. Pe 4 martie 2010, ATR 42-600 îşi începea seria de teste, printr-un zbor care a durat aproximativ 2 ore. Conform celor de la ATR, versiunea 42-600 va intra în serviciu în anul 2012.


ATR 42-320

ATR 42-320


Versiuni

ATR 42-200 – Prototipul original, folosit pentru teste. Această versiune a fost propulsată de motoarele PW-120

ATR 42-300 – Versiunea standard de producţie, fabricată până în anul 1996. Această versiune a fost propulsată de motoarele PW-120

ATR 42-320 – Versiunea îmbunătăţită a ATR 42-300, propulsată de motoarele PW-121.

ATR 42-400 – O versiune îmbunătăţită a ATR 42-200/300/320, aducând ca noutate folosirea elicelor cu 6 pale.

ATR 42-500 – Versiunea actuală de producţie, livrată pentru prima dată în octombrie 1995. Propulsată de motoarele PW-127E.

ATR 42-600 – Noua versiune ATR 42, care este aşteptată în serviciu pe parcursul anului 2012. Principalele noutăţi ale noii versiuni sunt: performanţe îmbunătăţite la decolare de pe piste scurte, creşterea sarcinii utile maxime, costuri reduse de întreţinere, cabină reproiectată şi ultimele tehnologii în avionică.


ATR 42-500

ATR 42-500


Date tehnice

Caracteristici

  • Tip Avion – turbopropulsor
  • Propulsie – elice
  • Echipaj – 2
  • Număr pasageri – între 42 şi 50

Motorizare

ATR 42-300

  • 2 motoare Pratt & Whitney PW-120 (elice cu 4 pale)

ATR 42-320

  • 2 motoare Pratt & Whitney PW-121 (elice cu 4 pale)

ATR 42-500

  • 2 motoare Pratt & Whitney PW-127E (elice cu 6 pale)

ATR 42-600

  • 2 motoare Pratt & Whitney PW-127M (elice cu 6 pale)

Performanţe

  • Viteză maximă – variază între 490 km/h şi 563 km/h (în funcţie de versiune)
  • Altitudine maximă de serviciu – aproximativ 7.600 metri (în funcţie de versiune)
  • Autonomie maximă de zbor – aproximativ 1.850 km (în funcţie de versiune)

Greutăţi (mase)

ATR 42-300/320

  • Masă specifică – 10.285 Kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 16.700 Kg

ATR 42-500

  • Masă specifică – 11.250 Kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 18.600 Kg

ATR 42-600

  • Masă specifică – 11.500 Kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 18.600 Kg

Dimensiuni

  • Lungimea aripilor – 24,57 metri
  • Lungime avion – 22,67 metri
  • Înălţime avion – 7,59 metri


Data publicării: 02 februarie 2013Categorie: Aeronave Civile