Bell Boeing V-22 Osprey

În anul 1981, Departamentul de Apărare al Statelor Unite (U.S. Department of Defense) a iniţiat un program experimental pentru un avion care să decoleze şi să aterizeze pe verticală. Pe data de 26 aprilie 1983, un contract preliminar pentru dezvoltarea unei aeronave tiltrotor le-a fost atribuit echipei formate din Bell Helicopter şi Boeing Helicopters. Munca a fost împărţită egal între cei de la Boeing si cei de la Bell. Bell Helicopter produce şi integrează aripile, rotoarele, sistemul de transmisie, suprafaţa cozii, precum şi integrarea motoarelor Rolls-Royce şi executarea asamblării finale. Boeing Helicopters produce şi integrează fuzelajul, cabina de pilotaj, avionica, şi comenzile. În anul 1986, a început dezvoltarea propriu-zisă a avionului V-22. Primul V-22 a fost prezentat în mai 1988, şi a zburat pentru prima oară în anul 1989.

Având viteza unui avion şi capacităţile unui elicopter, V-22 Osprey este cu adevărat un aparat multirol. Acesta poate decola/ateriza vertical, având şi capabilitatea de a decola/ateriza pe distanţe scurte. Fie că misiunea lui este să transporte trupe, marfă sau să zboare în operaţiuni ale forţelor speciale, V-22 aduce misiunii capabilităţi pe care nici un alt avion nu le poate oferi. A fost proiectat să combine funcţionalitatea unui elicopter convenţional, cu performanţele de viteză şi distanţă ale unui avion turbopropulsor.

Cu nacelele (carenaj care conține grupul motopropulsor) sale şi rotoarele în poziţie verticală, V-22 poate decola, ateriza şi plutii ca un elicopter. Odată ajuns în aer, nacelele motoarelor pot fi rotite pentru a transforma aeronava într-un avion turbopropulsor capabil de viteze şi altitudini mari de zbor.


Soldaţi pregătiţi să urce la bordul avionului MV22

Soldaţi pregătiţi să urce la bordul avionului MV22


Descriere

V-22 Osprey este primul avion tiltrotor care a intrat în producţie. Pentru decolare şi aterizare, de obicei, funcţionează ca un elicopter, cu nacelele poziţionate vertical. Odată ajuns în aer, nacelele se rotesc în faţă până ajung în poziţie orizontală, pentru a zbura ca un avion. Aterizarea şi decolarea pe distanţe scurte, se realizează cu nacelele poziţionate la un unghi de 45o. Pentru o depozitare compactă sau transport, aripa avionului V-22 se roteşte până se aliniază cu fuzelajul.


V-22 Osprey cu aripa în poziţie de transport sau depozitare

V-22 Osprey cu aripa în poziţie de transport sau depozitare


43% din fuzelajul avionului V-22 este alcătuit din materiale compozite.

Cele două motoare Rolls-Royce AE 1107C, sunt conectate prin arbori, astfel încât un motor să poată alimenta ambele rotoare, în cazul în care apare o defecţiune la unul dintre motoare. Cu nacelele orientate în sus, computerele de zbor comandă avionului să zboare ca un elicopter. Cu nacelele în modul avion, flapsurile, eleroanele, direcţia şi profundorul ajută ca acesta să zboare ca un avion.


Formaţie de V-22 Osprey

Formaţie de V-22 Osprey


Modificări aduse proiectului

Din octombrie 1992, până în aprilie 1993, Bell şi Boeing au reproiectat avionul V-22 pentru a reduce greutatea specifică, costurile şi pentru a simplifica fabricarea. Această variantă reproiectată a devenit modelul V-22B. În iunie 1994, echipa Bell Boeing a încheiat un contract pentru dezvoltarea ingineriei de fabricaţie (engineering manufacturing development - EMD). Primul zbor EMD a avut loc pe 5 februarie 1997. În anul 2000, Boeing a anunţat că V-22 va fi echipat cu o mitralieră, care urma să fie montată la botul avionului, dar proiectul a fost anulat. Pe 28 septembrie 2005, Pentagonul a aprobat în mod oficial producţia pentru V-22. S-a dorit stimularea producţiei de la 11 pe an la un număr între 24 şi 48 pe an, până în 2012.

Variante

V-22A – Folosit la teste de zbor. Acesta este considerat neoficial varianta A, după reproiectarea din 1993.

HV-22 – Folosit în luptă la căutare şi salvare, livrarea şi retragerea echipelor speciale de război. În 2001, U.S. Navy a ales elicopterul MH-60S pentru acest rol.

SV-22 – Varianta propusă anti-submarin. U.S. Navy a studiat acest model în anii ’80 pentru a înlocui avioanele S-3 şi SH-2.

MV-22B – Transportatorul de bază al U.S. Marine Corps. Varianta Marine Corps este una de asalt pentru transportul de trupe, echipamente şi accesorii, capabilă să funcţioneze de pe vase sau de pe aeroporturi expediţionare aflate la ţărm.


V-22 Osprey la bordul USS Nassau

V-22 Osprey la bordul USS Nassau


CV-22B – Varianta U.S. Air Force, care realizează misiuni speciale pe distanţe mari, fiind echipată cu rezervoare de combustibil suplimentare, împreună cu alte echipamente pentru operaţii speciale.

Accidente grave

Pe 20 iulie 1992, în timp ce performa în faţa unui public format din congresmeni şi alte oficialităţi guvernamentale, din cauza unei scurgeri avută în nacela dreaptă, s-a iscat un incendiu care a dus la prăbuşirea avionului în râul Patuxent. Toate cele şapte persoane aflate la bord au murit şi V-22 a fost reţinut la sol 11 luni.

Pe 8 aprilie 2000, un V-22 care simula o salvare, a încercat să aterizeze pe aeroportul Marana Northwest Regional, din Arizona. Din cauza motorului drept care a început să piardă din portanţă, s-a întors, s-a prăbuşit şi a explodat. Toţi cei 19 aflaţi la bord au murit.

Pe 11 Decembrie 2000, după o scurgere hidraulică şi, ulterior, o eroare de software, un V-22 a căzut 490 de metri, într-o pădure în Jacksonville, Carolina de Nord, omorând toate cele patru persoane de la bord.

Pe 9 Aprilie 2010, un CV-22 s-a prăbuşit lângă Qalat, Afghanistan, omorând 4 persoane.

Date Tehnice


Conceptul Bell Boeing V-22 Osprey (O schemă realizată probabil pe la mijlocul anilor '80)

Conceptul Bell Boeing V-22 Osprey (O schemă realizată probabil pe la mijlocul anilor '80)


Caracteristici

  • Tip Avion - Tiltrotor
  • Echipaj – 4
  • Capacitate – 24 de soldaţi sau; 9 tone de marfă transportată în interior sau; 7 tone de marfă transportată la exterior (dublu cârlig)

Motorizare

  • 2 motoare Rolls-Royce AE1107C de 4.586 kW fiecare

Performanţe

  • Viteză maximă – 565 km/h la 4.600 de metri
  • Viteză de croazieră – 443 km/h
  • Autonomie de zbor – 1.620 Km
  • Rază de acţiune – 720 Km
  • Altitudine maximă de serviciu – 7.600 metri

Greutăţi (mase)

  • Masă specifică – 15.000 kg
  • Masă maximă autorizată la decolare – 27.400 kg

Dimensiuni

  • Lungimea aripii – 14 metri
  • Lăţime avion – 25.78 metri
  • Lungime avion – 17.48 metri
  • Înălţime avion – 6.73 metri (cu nacelele poziţionate vertical); 5.46 metri (cu nacelele poziţionate orizontal)
  • Diametrul rotorului – 11.6 metri

Armament

  • O mitralieră M240 de 7.62 mm sau o mitralieră M2 Brownning pe rampă, detaşabilă
  • O mitralieră GAU-17 de 7.62 mm montată pe burta avionului, retractabilă


Data publicării: 02 februarie 2013Categorie: Aeronave Militare