Boeing 737

Boeing 737 este un avion bimotor, scurt/mediu-curier, cu fuzelaj de diametru standard având un singur culoar, de capacitate mică şi medie putând transporta între 120 şi 220 de pasageri (în funcţie de model).

Boeing 737 a zburat pentru prima dată în anul 1967, achiziţionat fiind de compania aeriană Lufthansa. Modernizarea modelului a început în anul 1980 prin introducerea noului motor CFM56, care asigura reducerea zgomotului şi un consum mai mic de combustibil. Datorită înălţimii mici a avionului, motoarele sunt ovaloide, formă realizată prin mutarea unor accesorii în lateralul motorului. În plus, au fost îmbunătăţite cabina, aripile, dând astfel naştere unei noi serii, care poartă denumirea de seria clasic.


Boeing 737-400 aterizând pe aeroportul din Melbourne

Boeing 737-400 aterizând pe aeroportul din Melbourne - GFDL 1.2


În 1995, când Airbus a lansat aeronava Airbus A320, s-au făcut alte modernizări, printre care sisteme fly-by-wire, motoare îmbunătăţite, tehnologii digitale, masă autorizată şi capacitate de combustibil mai mare. Această nouă serie, cu performanţe mult sporite, dar, în continuare, compatibilă cu seria veche, se numeşte Next-Generation.

Toate modelele Boeing 737 au câteva caracteristici speciale. Niciunul dintre modele nu este echipat cu un sistem de evacuare a combustibilului în caz de urgenţă. Dacă apare o problemă, avionul trebuie să aterizeze cu tot combustibilul sau să facă cercuri în jurul aeroportului până consumă combustibilul în exces. În plus, trenul de aterizare nu este acoperit de o uşă, ci doar de nişte sigilii aerodinamice, care, împreună cu roţile trenului de aterizare retractat, asigură forma aerodinamică dorită, simplificând designul avionului.


Trenul de aterizare la Boeing 737

Trenul de aterizare la Boeing 737


Modelele mai noi sunt vândute cu dispozitive winglet, de aproximativ 2.5 metri înălţime, acestea putând fi instalate şi pe aripile aeronavelor mai vechi.

Este cel mai răspândit avion de pasageri din lume. Aeronavele Boeing din seria 737 sunt cele mai bine vândute aeronave de linie din istoria aviaţiei. Boeing 737 a fost produs în continuu de către compania Boeing încă din anul 1967, livrând până în prezent 6,819 aeronave şi având comenzi pentru încă 2,109.

Boeing 737 Original

Modelul se caracterizează prin motoare noi, cu 20% mai economice, cabină modernizată, similară cu cea de la Boeing 757, şi aripi noi, mai eficiente.

Boeing 737 clasic a fost disponibil între anii 1980 şi 1999, în trei modele, în funcţie de capacitate şi autonomie.

Pentru modelele Boeing 737 clasic, a fost conceput motorul CFM 56-3, care este derivat din modelul CFM 56-2, motorul original CFM.

Boeing 737-300 a fost primul model, o versiune mai lungă decât Boeing 737-200, foarte popular pentru liniile aeriene low cost precum Southwest Airlines și US Airways.


B737-300

B737-300


Boeing 737-400 a fost modelul cel mai lung al seriei, construit specific pentru chartere. A fost lansat în 1985, cu o capacitate de 168 locuri. O parte din acestea au fost convertite în avioane cargo de liniile aeriene, şi poartă numele de Boeing 737-400C


B737-400

B737-400


Boeing 737-500 a fost modelul cel mai scurt, gândit pentru linii lungi şi cu puţini pasageri, dar şi ca înlocuitor al modelelor 737-200. Modelul are o capacitate de 132 locuri şi a intrat în serviciu în 1990.


B737-500

B737-500


Boeing 737 Next-Generation

Aeronavele Boeing 737 Next-Generation sunt un răspuns direct la aeronavele din seria Airbus A320 (aeronave mai moderne ca cele din seria Boeing 737 Clasic), care capturaseră deja o mare parte a pieţei. Astfel, au fost îmbunătăţite motoarele, fiind cu 7% mai eficiente, aripi mai lungi, capacitate şi masă autorizată mai mare, stabilizator vertical reproiectat, instrumente digitale, autonomie crescută, cabină mai confortabilă pentru pasageri, cu spaţii de stocare a bagajelor mai mari.

Boeing 737-600 a fost lansat pentru a înlocui modelul 737-500, şi este cel mai mic, având o capacitate de 132 locuri. Nu este foarte popular, concurenţa principală fiind Airbus A318.


B737-600

B737-600


Boeing 737-700 a fost lansat ca model de bază, înlocuind modelul Boeing 737-300. Este foarte popular şi are o capacitate maximă de 149 locuri. Este disponibil şi în varianta convertibilă (cargo/pasageri), dar şi Boeing Business Jet 1, ca avion particular, cu capacitate mai mică, dar autonomie mult mai mare. Din Boeing Business Jet 1 s-a construit modelul Boeing 737-700ER, care oferă servicii doar clasa business pe distanţe lungi. Competitorul principal este Airbus A319


B737-700

B737-700


Boeing 737-800 este un model mai lung, care oferă o capacitate mai mare, ajungând la 189 locuri, fiind creat pentru înlocuirea modelelor 737-400 şi MD-80, după achiziţia McDonnell-Douglas de către Boeing. Multe linii aeriene au înlocuit şi vechile Boeing 727 cu acest model. Se oferă şi o variantă de avion particular, Boeing Business Jet 2. Operatorul principal este Ryanair, care a comandat peste 300 de bucăţi. Competitorul principal este Airbus A320.


B737-800

B737-800


Boeing 737-900 este modelul cel mai lung oferit de Boeing, cu până la 215 locuri. Modelul original era limitat la autonomie, dar şi la capacitate, datorită numărului de ieşiri de urgenţă, care limita capacitatea la 189 locuri. Boeing a rectificat situaţia, introducând modelul 737-900ER, cu o capacitate de combustibil mai ridicată şi o autonomie mai mare.



Data publicării: 02 februarie 2013Categorie: Aeronave Civile