Boeing 747

Boeing 747 este un avion de pasageri cvadrimotor lung şi foarte lung curier de mare şi foarte mare capacitate având două culoare şi putând transporta până la 524 de pasageri. Din cauza mărimii avionul Boeing 747 este poreclit şi Jumbo Jet.

Primul zbor comercial al avionului Boeing 747 a avut loc pe 22 ianuarie 1970 pentru compania PanAm pe ruta Londra – New York. Boeing 747 este dotat cu motoare de tip JT9D, fiind unul dintre avioanele mari de marfă şi pasageri. De-a lungul timpului avionul a fost alungit pentru a acomoda mai mulţi pasageri, scurtat pentru autonomie mai mare dar şi dotat cu tehnologii din ce în ce mai noi, pentru a se adapta rolurilor noi.


Boeing 747 echipat cu motoare Pratt & Whitney JT9D

Boeing 747 echipat cu motoare Pratt & Whitney JT9D - CC BY-SA 3.0


Boeing 747 - 100

Acest avion a fost modelul iniţial, produs la fabrica Everett şi lansat în 1968. Modelul are o autonomie de 7242 km.

Boeing 747 – 100B

Pentru acest model a fost întărit trenul de aterizare. Modelului 747 – 100B a fost oferit doar către companiile Saudia şi Iran Air.

Boeing 747 – 100SR

Modelul a fost construit pentru a fi folosit la cursele interne japoneze, având o capacitate mare de pasageri (498-550) şi un consum mic de combustibil.

Boeing 747 – 200 a fost dotat cu motoare mai puternice, putând zbura pe distanţe mai lungi.

Acesta este un model convertibil rapid pasageri-marfă, având uşă cargo mai mare pe lateral, uşă în bot, şi scaune uşor de scos.

Boeing 747-200M (combi) este un model mixt pasageri-cargo, prima jumătate a avionului fiind rezervată pentru circa 200 de pasageri, fiind urmată de un perete despărţitor, restul punţii fiind rezervat mărfii.

Boeing 747-200F este modelul de marfă, putând transporta până la 105 tone.

Boeing 747-300 a fost iniţial un model de avion trimotor de pasageri, care urma să concureze cu Lockheed L-1011 şi McDonnell Douglas DC-10. Proiectul a fost abandonat, iar clasificarea a fost dată pentru un model îmbunătăţit de 747. Acesta are etajul superior prelungit cu 7.1 m, viteză şi autonomie crescută.

Acest model este pentru piaţa internă japoneză, fiind similar cu 747-100SR, doar că, datorită lungimii mai mari a etajului superior, se oferă spaţiu pentru un total de peste 600 pasageri.

Boeing 747-300M este un model combinat, putând transporta atât marfă cât şi pasageri, dovedindu-se foarte util pe rutele cu puţini pasageri dar foarte mult cargo.

Boeing 747-400


British Airways Boeing 747-400

British Airways Boeing 747-400


Acest model este în producţie, având foarte multe modificări, printre care alungirea aripilor cu 1.8 m, rezervoare suplimentare (în coadă), motoare îmbunătăţite, un interior nou, şi instrumente de zbor digitale, reducând numărul piloţilor la 2. Se oferă versiunea ER şi ERF, cu autonomie sporită suplimentar, modele F (cargo), şi modele BCF (Boeing Converted Freighter), conversii din avion de pasageri în avion de marfă. Acest model fiind produs în peste 600 de exemplare.

Boeing 747-400 LCF (Dreamlifter) este un model construit de Boeing pentru transportul de fuzelaje de avion. A fost construit prin extinderea dimensiunilor fuzelajului avionului, şi a fost folosit pentru programul Boeing 787. Acest model nu este oferit spre vânzare, ci este doar pentru uz intern, nefiind produse decât 4 aeronave.

Boeing 747 – 800

Modelul a fost prezentat în 2011 la show-ul aviatic din Paris, fiind cel mai nou model Boeing. Este cel mai lung avion de pasageri din lume, având 467 de locuri, cu 51 mai mult decât precedenta versiune, 76 de metri lungime, 68 de metri anvergura aripilor, cântăreşte 442 de tone şi poate atinge viteza maximă de 988 km/h. Oficialii Boeing se aşteaptă să vândă 33.500 de aeronave de tip 747-8, în perioada 2011 - 2030, majoritatea în Asia. Noul model Boeing a fost colorat în nuanţe de roşu şi portocaliu, pentru a marca “răsăritul” acestei noi pieţe.


Prototipul Boeing 747-8 la un test de zbor

Prototipul Boeing 747-8 la un test de zbor - CC BY-SA 2.0




Data publicării: 02 februarie 2013Categorie: Aeronave Civile