Dezastrul aerian de la San Diego

Dimineaţa zilei de luni, 25 septembrie 1978, a fost una neobişnuit de caldă, cu cer senin şi vizibilitate estimată la 16 kilometri. Nimeni nu putea anticipa ce se va întâmpla la ora 09:01:47, când un avion uşor Cessna 172 şi o aeronavă Boeing 727 s-au ciocnit, 144 de oameni pierzându-şi viaţa.

Zborul 182 al companiei Pacific Southwest Airlines (PSA) efectua cursa zilnică de dimineaţă între Sacramento şi San Diego. În momentul coliziunii la bordul aeronavei Boeing 727 se aflau 128 de pasageri şi 7 membri ai echipajului.


Boeing 727 - Asemănător cu aeronava implicată în coliziune

Boeing 727 - Asemănător cu aeronava implicată în coliziune


Avionul Cessna 172 decolase de pe aerodromul Montgomery, avându-i la bord pe David Boswell şi instructorul său, Martin Kazy. Aceştia exersau apropierile şi simulau aterizările de la vest la est.


Cessna 172 - Asemănător cu aparatul Cessna implicat în coliziune

Cessna 172 - Asemănător cu aparatul Cessna implicat în coliziune


În momentul când avionul Cessna 172 se pregătea să părăsească limitele aerodromului Lindbergh, aeronava Boeing 727 a companiei Pacific Southwest Airlines a intrat în zonă.

Aeroportul din San Diego era înzestrat cu echipamente pentru controlul traficului aerian, dar şi cu un sistem de avertizare pentru posibile conflicte în trafic.

Turnul de control i-a comunicat avionului Cessna 172 să rămână la un plafon de zbor mai mic de 1.065 de metri şi să zboare către nord-est.

Piloţii aeronavei Boeing 727 au raportat turnului de control că au contact vizual cu avionul Cessna, după ce controlul de trafic aerian le-a comunicat poziţia acestuia. După câteva secunde, experimentatul echipaj al aeronavei Boeing 727, a pierdut contactul vizual cu avionul Cessna 172, care îşi continua ascensiunea, speculând asupra poziţiei acestuia.

Din conversaţia celor 4 ocupanţi ai cabinei de pilotaj, imediat după ce aceştia au primit aprobarea de aterizare, cu 40 de secunde înaintea coliziunii, se poate observa confuzia acestora în ceea ce priveşte avionul Cessna 172.

Conversaţie din cabina zborului 182:

09:01:07 – Turnul de control Lindbergh către zborul 182 – “PSA 182, liber pentru aterizare”

09:01:08 – Căpitanul către Turnul de control Lindbergh – “182 are liber pentru aterizare”

09:01:11 – Secund – “Am depăşit acel Cessna ?”

09:01:13 – Inginer de zbor – “Cred că da.”

09:01:14 – Căpitanul – “Presupun”

09:01:15 - 09:01:20 – “Râsete”

09:01:20 - Căpitanul PSA aflat în afara programului – “Sper”

09:01:21 – Căpitanul – “O da, înainte de a ne pregăti de aterizare, l-am văzut la ora unu, probabil acum este în spatele nostru”

De fapt, avionul Cessna 172 se afla în faţa aeronavei Boeing 727, la o altitudine mai mică.

Aflată în faza de aterizare, aeronava Boeing 727 se apropia rapid de avionul Cessna 172, care din motive necunoscute, fără să anunţe controlul de trafic aerian, virase la dreapta spre est, deviind astfel de la cursul care îi fusese atribuit, intrând pe aceeaşi rută cu aeronava Boeing 727.

Între timp, sistemul automat de avertizare a unei coliziuni ce poate avea loc, din incinta turnului de control, a semnalat un conflict de trafic cu 19 secunde înaintea catastrofei, dar piloţii nu au fost anunţaţi, deoarece astfel de alerte erau obişnuite în aceea zonă cu trafic aglomerat, plus că echipajul Boeing-ului comunicase deja că avusese contact vizual cu avionul Cessna.

Echipajul zborului 182 nu a alertat turnul de control că a pierdut contactul vizual cu avionul Cessna. Dacă aceştia făceau acest lucru, poate coliziunea putea fi evitată. De asemenea, dacă avionul Cessna menţinea direcţia atribuită de turnul de control şi nu vira, se estima ca acesta ar fi trecut la o distanţă de 305 metri pe lângă aeronava Boeing 727.


Ilustraţie cu evenimentele care au dus la coliziune

Ilustraţie cu evenimentele care au dus la coliziune


Conversaţie în cabina zborului 182, începută cu 16 secunde înainte de impact:

09:01:31 – Secund – “Coborâţi trenul de aterizare.”

09:01:38 – Secund – “Este ceva sub noi.”

09:01:39 – Secund – “Se îndreaptă spre noi.”

09:01:45 – Căpitanul – “Oooo !”

09:01:46 – Secund – “Aah !”

09:01:47 – Sunet de impact

09:01:47 - Căpitanul PSA aflat în afara programului – “O !”

Coliziunea s-a produs la o altitudine de 790 de metri. În urma impactului a fost distrus avionul Cessna 172 şi aripa dreaptă dar şi ampenajul aeronavei Boeing 727. Potrivit martorilor de la sol, mai întâi s-a auzit o bubuitură metalică puternică, urmată de o explozie, lucruri ce i-au făcut să privească în sus.

Cei doi ocupanţi ai avionului Cessna nu au avut nici o şansă la impactul cu aeronava Boeing. Avionul uşor s-a prăbuşit pe o şosea din North Park, la 1,100 metri nord-vest de locul unde s-a prăbuşit aeronava Boeing 727.

Aripa dreaptă a aeronavei Boeing 727 a fost grav avariată, făcând aeronava necontrolabilă, iar rezervorul din interiorul acesteia a fost perforat şi a luat foc.

Conversaţie în cabina zborului 182, după coliziune până la impactul cu solul

09:01:49 – Căpitanul – “Uşor, uşor !”

09:01:50 – Neidentificat – “Da.”

09:01:51 – Căpitanul – “Ce se întâmplă aici ?”

09:01:52 – Secund – “E de rău.”

09:01:53 – Căpitanul – “Ce ?”

09:01:53 – Secund – “Suntem loviţi, omule, suntem loviţi”

09:01:55 – Căpitanul către turnul de control – “Tower, ne prăbuşim, aici PSA.”

09:01:57 – Turnul de control către PSA 182 – “Ok, vom anunţa echipele de intervenţie” (turnul de control a crezut că este un incident minor, deoarece vocea comandantului a fost calmă, când acesta a anunţat coliziunea)

09:01:58 – Neidentificat – “Oooh”

09:01:59 – Neidentificat – “Bob”

09:01:59 – Căpitanul către turnul de control – “Aşa, aşa !”

09:02:03 – Căpitanul către pasageri – “Puneţi-vă centura de siguranţă!”

09:02:04 – Neidentificat – “Hei.”

09:02:04 – Neidentificat – “Mamă, te iubesc”

09:02:04.5aparatul de înregistrare a vocii se opreşte datorită opririi curentului electric

09:02:07Avionul Boeing 727 avariat se izbeşte de sol, toţi cei de la bord pierzându-şi viaţa

Aeronava Boeing 727 s-a prăbuşit la 4830 metri nord-est de aeroportul Lindbergh, într-o zonă rezidenţială din San Diego cunoscută sub numele de North Park. În urma impactului şi-au pierdut viaţa şi 7 locuitori din zona rezidenţială (5 femei şi 2 bărbaţi).

În urma investigaţiilor s-a ajuns la următoarele concluzii:

Cauza principală a dezastrului s-a datorat echipajului zborului 182, care a pierdut contactul vizual cu avionul Cessna 172 şi nu a specificat clar acest lucru turnului de control, aşa cum era obligat să o facă.

Erori ale Controlului de trafic, care nu a reuşit să aprecieze că zborul 182 a pierdut contactul vizual cu avionul Cessna 172 şi că există o oarecare confuzie asupra poziţiei acestuia.

Pilotul avionului Cessna 172 este vinovat că nu a menţinut direcţia de zbor autorizată şi nu a informat controlul de trafic că a schimbat cursul de zbor. Dacă ar fi menţinut cursul autorizat, coliziunea nu ar fi avut loc.

Procedurile de control ale traficului au fost confuze și au permis controlorilor de trafic să autorizeze o separare vizuală, atunci când un serviciu radar era disponibil.

Controlul de trafic nu a reacţionat la apariţia alertei de coliziune, având în vedere că niciun avertisment nu a fost transmis celor doi piloţi.

Controlul de trafic nu a impus zborului 182 o înălţime minimă de zbor de 1219 metri, în aria controlată a aerodromului Montgomery.

Controlul de trafic nu a reuşit să informeze zborul 182 asupra direcţiei de zbor a avionului Cessna 172.



Data publicării: 14 ianuarie 2012Categorie: Dezastre Aviatice