Gee Bee

Gee Bee, a fost un avion conceput şi fabricat de Granville Brothers Aircraft într-o bază din Springfield, Massachusetts. Compania avea la conducere cinci fraţi, cunoscuţi ca “The Granville Brothers” prescurtat “GB” sau “Gee Bee”, fiind fondată în anul 1929 şi operaţională până în anul 1934.


Gee Bee R-1

Gee Bee R-1


Avioanele Gee Bee erau caracterizate prin fuzelajul gros, un set de aripi joase şi lipsa unui ampenaj convenţional. Fuzelajul era construit în jurul motorului cu piston, poziţionat în partea din faţă. Aripile erau drepte şi relativ mici. Raţionamentul de proiectare al avioanelor Gee Bee era simplu, şi consta în montarea celui mai puternic motor disponibil pe cel mai mic fuzelaj. Fuzelajul nu era mai larg decât motorul în sine, şi lipsa unui fuzelaj adevărat micşora atât greutatea cât şi rezistenţa la înaintare.

Aceste avioane au devenit simbolul neoficial al Epocii de Aur al zborului în perioada interbelică. Aspectul lor unic şi performanţele la viteze mari, le-au permis să ia parte la multe dintre cursele care au avut loc în aceea perioadă. Din păcate, multe dintre acestea au suferit accidente, iar mulţi piloţi experimentaţi şi-au trait ultimele clipe din viaţă la bordul acestora.

Au fost concepute multe modele, dar cele mai reprezentative sunt R-1 şi R-2, care au fost realizate în acelaşi timp, dar având scopuri diferite. Modelul R-1 a fost realizat exclusiv pentru viteze de top în cursele pe distanţe scurte, în timp ce modelul R-2 a fost realizat pentru atingerea unor viteze de top în cursele pe distanţe mai mari. Ambele erau echipate cu motoare cu piston Pratt & Whitney.

Date Tehnice


Asamblare Gee Bee Racer

Asamblare Gee Bee Racer


Ţară – Statele Unite ale Americii

Producător - Granville Brothers Aircraft

Primul zbor – 1931

Avioane fabricate – 15

Echipaj – 1

Lungime – 5.38 metri

Lăţime – 7.62 metri

Înălţime – 2.48 metri

Greutate (gol) – 834 Kg

Greutate maximă la decolare – 1,394 Kg

Motor – 1 x Pratt & Whitney

Viteză maximă – 473 km/h

Distanţă maximă – 1,488 km

Plafon de zbor – 4,572 metri

Variante

Modelul X “Sportster” – apărut în 1930; distrus într-un accident în septembrie 1931;

Modelul B “Sportster” – un singur exemplar produs; nu se ştie nimic despre el;

Modelul C “Sportster” - un singur exemplar produs; distrus într-un accident;

Modelul D “Sportster” - un singur exemplar produs; distrus într-un accident în iulie 1936;

Modelul E “Sportster” – patru exemplare produse; toate distruse în accidente;

Modelul Y “Senior Sportster” – două exemplare produse; ambele distruse în accidente; al doilea avion a fost distrus într-o cursă în 1933;

Modelul Z “Super Sportster” – dedicat pentru curse; distrus într-un accident în decembrie 1931;

Modelul R-1 “Super Sportster” – echipat cu un motor Pratt & Whitney de 800 CP; primul zbor în august 1932; ulterior echipat cu un motor Pratt & Whitney de 900 CP; un singur exemplar produs; distrus într-un accident pe 1 iulie 1933;

Modelul R-2 “Super Sportster” – echipat cu un motor Pratt & Whitney de 550 CP; un singur exemplar produs; distrus într-un accident în 1933;

Modelul R-1/R-2 “Super Sportster” – fabricat din resturile modelelor R-1 şi R-2; un singur exemplar produs; distrus într-un accident în 1935;

Modelul Gee Bee QED - un singur exemplar produs; distrus într-un accident în 1939; reconstruit mai târziu şi expus într-un muzeu din Mexico;




Data publicării: 08 decembrie 2012Categorie: Aeronave Civile