Girocompasul

Este un instrument de bord, care afișează direcția în care este îndreptat avionul (capul compas) față de nordul magnetic.

Girocompasul este, în esenţă un instrument mecanic menit să faciliteze utilizarea busolei magnetice. Erorile din busola magnetică sunt numeroase, ceea ce face ca zborul drept şi schimbările de direcţie precise să fie greu de realizat, în special în aer turbulent. Totuşi, un Girocompas, nu este afectat de către forţele care fac compasul magnetic greu de interpretat.


Schemă girocompas

Schemă girocompas - Poză originală: Federal Aviation Administration


Un girocompas afişează poziţia bazându-se pe un azimut de 360o, cu ultimul zero omis. De exemplu, "6" reprezintă 060o, în timp ce "21" indică 210o. Butonul de ajustare este folosit pentru alinierea girocompasului cu compasul magnetic.

Funcţionarea girocompasului depinde de principiul de rigiditate în spaţiu. Rotorul se învârte într-un plan vertical şi fixat de rotor este afişajul busolei. Deoarece rotorul rămâne rigid în spaţiu, punctele de pe afişaj rămân în aceeaşi poziţie în spaţiu în raport cu planul vertical al giroscopului. Aeronava, de fapt, se roteşte în jurul giroscopului, şi nu invers. Cum carcasa instrumentului şi aeronava gravitează în jurul axei verticale a giroscopului, afişajul oferă informaţii clare şi precise.


Girocompas

Girocompas - Poză originală: Federal Aviation Administration


Din cauza precesiei (mișcarea axei de rotație a unui corp rigid prin care se produce deplasarea liniei nodurilor) cauzate de frecare, girocompasul se abate de la setările iniţiale. Printre alţi factori, valoarea abaterii depinde în mare măsură de starea instrumentului. Dacă rulmenţii sunt uzati, murdari, sau unşi în mod necorespunzător, abaterea poate fi excesivă. O altă eroare a girocompasului este cauzată de faptul că giroscopul este orientat în spaţiu, şi Pământul se roteşte în spaţiu, la o rată de 15o într-o oră. Astfel, actualizând precesia cauzată de frecare, girocompasul nu poate indica mai mult de 15o de eroare pentru fiecare oră de funcţionare.

Actual, în sistemele avansate, acest aparat este înlocuit cu Indicatorul Situației Orizontale (Horizontal Situation Indicator - HSI), care afişează aceleași indicații însă este corelat și cu celelalte instrumente de navigație. HSI primeşte o trimitere la nordul magnetic, de la un emiţător magnetic cu sincronizare externă, şi, în general, nu are nevoie de nici o ajustare. Transmiţătorul magnetic cu sincronizare externă este numit magnetometru.



Data publicării: 29 ianuarie 2012Categorie: Avionică