Giroorizontul

După cum ne sugerează şi numele, giroorizontul este un instrument de bord ce ne indică poziţia aeronavei faţă de linia orizontului. Acestuia i se mai spune şi orizontul artificial sau “Attitude Indicator”.

Avionul fiind proiectat să-şi menţină o stare de echilibru, are nevoie de un instrument care sa-i indice poziţia. Rolul giroorizontul este acela de a indica dacă poziţia aripilor este orizontală, dacă avionul este înclinat sau dacă botul avionului este deasupra orizontului sau sub el.


Înclinare la stânga

Înclinare la stânga


În interiorul giroorizontului se află un giroscop montat în plan orizontal. Bara orizontului reprezentată pe instrument, este chiar orizontul real. Această bară este fixată de giroscop şi rămâne într-un plan orizontal în timpul tangajului şi înclinării (ruliu), indicând poziţia relativă faţă de orizont. Macheta de avion care se observă pe faţa instrumentului este solidară cu carcasa. Înclinarea avionului este indicată pe gradaţiile din jurul instrumentului iar cabrajul sau picajul, prin linii orizontale paralele cu orizontul mobil.


Giroorizontul

Giroorizontul


Giroorizontul are un buton de reglare, prin care pilotul poate mişca macheta avionului sus sau jos, pentru a o alinia cu bara orizontului. Limita de tangaj şi ruliu depinde de modelul instrumentului.

Relaţia care se creează între macheta ce simbolizează avionul şi bara ce simbolizează linia orizontului este aceeaşi ca relaţia între avionul real şi linia orizontului.

Instrumentul redă instantaneu şi cea mai mică schimbare a poziţiei avionului, este cel mai realist şi sigur instrument de zbor, care se găseşte pe panoul de control.

Giroorizontul este folosit atât în zborul automat cât şi în cel fără vizibilitate. Este un instrument de bază în cazul zborului instrumental. Chiar şi în cazul zborului la vedere este un aparat important, indicaţiile sale fiind foarte intuitive.



Data publicării: 15 ianuarie 2012Categorie: Avionică