Indicator de viraj şi glisadă sau Giroclinometrul

Giroorizontul şi girocompasul funcţionează pe principiul rigidităţii, dar indicatorul de viraj şi glisadă funcţionează pe principiul precesiei. Precesia, este caracteristica unui giroscop, de a provoca o forţă, nu la punctul aplicării, ci la un punct aflat la 90o de punctul aplicării, în direcţia de rotaţie. Pentru a înţelege mai bine cele explicate până acum, priviţi poza următoare.


Manifestarea precesiei

Manifestarea precesiei


Indicatorul de glisadă din instrument este o bilă neagră din sticlă, închisă în interiorul unui tub de sticlă curbat, care este umplut parţial cu un lichid de amortizare.

Această bilă măsoară forţa relativă a forţei de gravitaţie şi a forţei de inerţie cauzată de un viraj. Atunci când avionul zboară drept şi la nivel, nu există o forţă de inerţie care acţionează asupra bilei, şi aceasta va rămâne între repere. Dacă avionul execută un viraj şi este prea abrupt, forţa de gravitaţie este mai mare ca inerţia şi bila va aluneca spre interiorul virajului. Dacă avionul este prea puţin înclinat, inerţia este mai mare decât gravitaţia şi bila va aluneca spre exteriorul virajului. Teoretic, indicatorul de glisadă indică relaţia dintre unghiul de înclinare şi rata de giraţie.


Indicator de viraj şi glisadă

Indicator de viraj şi glisadă


Indicatorul de viraj funcţionează pe baza unui giroscop, montat într-o articulaţie, având axa de rotaţie paralelă cu axa laterală a avionului şi axa articulaţiei paralelă cu axa longitudinală. Când aeronava virează, sau se roteşte în jurul axei sale verticale, produce o forţă în plan orizontal care, datorită precesiei, face ca giroscopul şi articulaţia sa să se rotească în jurul axei articulaţiei. Pentru a înţelege mai bine, priviţi poza următoare.


Schemă a unui indicator de viraj şi glisadă

Schemă a unui indicator de viraj şi glisadă


Indicatorul de viraj are de obicei marcat pe el un reper pentru viteza de giraţie standard. Această viteză este de obicei de 3º pe secundă, adică de 180º pe minut. Aceasta ajută la efectuarea virajelor pe baza cronometrării în condiţii de zbor instrumental (zbor fără vizibilitate). De exemplu, un viraj de 90º este efectuat în 30 s.



Data publicării: 11 februarie 2012Categorie: Avionică