Pratt & Whitney JT8D

Seria de motoare JT8D a fost una foarte populară, realizându-se peste 14.000 de unități. Este un motor turboventilator, care și-a făcut apariția în 1963, cu un zbor inaugural pe o aeronavă Boeing 727.

JT8D este un motor turboventilator, 2-spool, care conține două ansambluri rotative independente unul de celălalt. Primul ansamblu rotativ compus din compresorul de joasă presiune și turbina de joasă presiune, iar al doilea ansamblu rotativ format din compresorul de înaltă presiune și turbina de înaltă presiune.

Conducta circulară de evacuare a aerului produs de ventilator, prin tehnologia bypass, se întinde pe întreaga lungime a motorului astfel încât aerul generat de ventilator și gazele arse pot ieși prin aceeași duză. Acest aranjament a permis atenuarea zgomotelor. Deși, nivelul de zgomot produs a fost cu mult atenuat față de motorul J52 din care a fost dezvoltat, comparat cu motoarele turboventilatoare ulterior dezvoltate, nivelurile de zgomot au rămas tot ridicate.


Motorul turboventilator JT8D, folosit de Finnair, pe o aeronavă DC-9

Motorul turboventilator JT8D, folosit de Finnair, pe o aeronavă DC-9


Cele opt modele din familia JT8D pot dezvolta o forță de propulsie între 62 și 77 kN și echipează aeronave ca Boeing 727, 737-100/200 și DC-9.

Variante

  • JT8D-5
  • JT8D-7
  • JT8D-S
  • JT8D-9
  • JT8D-9A
  • JT8D-11
  • JT8D-15
  • JT8D-17
  • JT8D-17R
  • JT8D-209
  • JT8D-217A/C
  • JT8D-219

Aplicații

  • Boeing 727
  • Boeing 737-100/200
  • McDonnell Douglas DC-9
  • Boeing MD-80

Date tehnice

  • Tip: motor turboventilator cu o rată scăzută de bypass
  • Diametrul ventilatorului: 1.37 metri;
  • Lungime: 3.9 metri
  • Modelele motorului: JT8D-standard și JT8D-217/219
  • Rata de bypass: 1.74:1
  • Compresor: flux axial, ventilator - 2 trepte, compresorul de joasă presiune – 6 trepte, compresorul de înaltă presiune – 7 trepte
  • Turbina: turbina de joasă presiune – 2 trepte, turbina de înaltă presiune – 1 treaptă


Data publicării: 10 februarie 2013Categorie: Motoare