Formarea vârtejurilor din vârful aripii

Acţiunea exercitată de fluxul de aer pe o aripă la crearea portanţei, are ca rezultat şi apariţia unei rezistenţe la înaintare. Atunci când un profil aerodinamic se deplasează la un unghi de atac pozitiv, o diferenţă de presiune se creează între intrados (suprafaţa inferioară) şi extrados (suprafaţa superioară).



Centrul de greutate al avionului

Una dintre cele mai importante componente în proiectarea unui avion este centrul de greutate (CG). Un avion suspendat în acest punct are tendinţa să-şi păstreze starea de echilibru. CG este punctul unde greutatea unui avion sau a oricărui obiect este concentrată.



Distribuţia presiunii pe aripă

Din experimente efectuate pe modele aerodinamice şi pe avioane, s-a stabilit că, aerul care curge de-a lungul suprafeţei unei aripi la diferite unghiuri de atac, formează regiuni de-a lungul suprafeţei în care presiunea este negativă, sau mai mică decât cea atmosferică, şi regiuni în care presiunea este pozitivă, sau mai mare decât cea atmosferică.



Aripa avionului

În zborul aerodinamic, bazat pe forţa portantă, cea mai importantă parte a avionului este aripa. Împreună cu ampenajele, aripa asigură portanţa, stabilitatea şi manevrabilitatea avionului. Forma aripii este extrem de diversificată, în funcţie de destinaţia, rolul, dimensiunile, forma sau viteza avionului.



Profil aerodinamic

Primul profil aerodinamic patentat a fost realizat de către omul de ştiinţă englez Horatio Philips în anul 1884, care a efectuat primele încercări în tunelul aerodinamic. În anul 1902 fraţii Wright au construit un tunel aerodinamic în care au efectuat încercări pe diferite profile de aripă, încercări care au condus la efectuarea primului zbor al unui om, în ziua de 3 decembrie 1903.



Componentele principale ale avionului

În general aripa poate fi dreaptă la avioanele clasice, subsonice, în săgeată la avioanele cu motoare ce dezvoltă o viteză egală cu cea a sunetului, delta la avioanele ce depăşesc viteza sunetului şi cu geometrie variabilă.



Forţele principale care acţionează asupra unui avion în zbor

Forţele principale care acţionează asupra unui avion în zbor sunt: greutatea, tracţiunea, rezistenţa la înaintare şi portanţa. În timpul zborului aceste forţe trebuie să se afle în echilibru.