Variometru sau Indicator al Vitezei pe Verticală (Vertical Speed Indicator - VSI)

Variometrul este un aparat de bord, care indică viteza verticală a unui aparat de zbor în metri pe secundă (m/s) sau în picioare pe minut (fpm), funcţionând pe principiul diferenţei de presiune.

Variometrul sau Indicatorul de Viteză pe Verticală este un instrument de bord pentru controlul zborului, care indică pe baza diferenţei de presiune, viteza verticală de urcare sau cea de coborâre a unei aeronave. Din punct de vedere constructiv se aseamănă cu altimetrul. Variometrul se compune dintr-o carcasă de aluminiu prevăzută cu două orificii, unul făcând legătura direct cu presiunea statică a mediului înconjurător, iar celălalt cu presiunea statică controlată a mediului înconjurător. Din cauza acestui orificiu controlat, presiunea rămâne mai mare sau mai mică pentru o perioadă scurtă de timp în carcasă, cauzând dilatarea sau contractarea capsulelor aneroide datorită diferenţelor de presiune. În carcasă sunt fixate două capsule aneroide care comunică între ele şi sunt legate direct la presiunea statică a mediului înconjurător. Un sistem de pârghii ataşat capsulelor aneroide antrenează (prin destinderea sau comprimarea acestora) un indicator ce se deplasează pe un cadran gradat din metru în metru (sau gradat în picioare) deasupra şi sub punctul 0.


Schemă Variometru

Schemă Variometru


În poziţie de repaus, presiunea din interiorul capsulei va fi egală cu presiunea statică din exterior. Acul indicator al aparatului se va afla în dreptul valorii zero. Dacă schimbăm poziţia aparatului de zbor, mutându-l la o înălţime mai mare acul indicator al aparatului va indica urcarea. În carcasă, odată cu oprirea urcării, diferenţa de presiune va tinde să se egaleze, astfel, acul indicator va reveni la zero.


Variometru

Variometru


În timpul urcării, aparatul va indica valori pozitive, iar în timpul coborârii valori negative, în metri pe secundă (m/s) sau picioare pe minut (fpm).

Dacă o aeronavă îşi menţine nivelul de zbor, iar pilotul trage de manşă ridicând botul aeronavei, acul variometrului se va mişca în sus pentru a indica o urcare.


Variometru

Variometru


Daca aeronava îşi menţine direcţia de urcare constantă, acul se stabilizează după o scurtă perioadă de timp (6 - 9 secunde) indicând rata de urcare în metri pe secundă (m/s) sau în picioare pe minut (fpm). Perioada de timp de la începutul urcării aeronavei, până când variometrul indică o viteză corectă se numeşte “lag”. Controlul brutal al comenzilor sau turbulenţele pot mării perioada lag-ului cauzând o afişare defectuoasă.

Unele aeronave sunt echipate cu indicatoare ale vitezei verticale cu afişare imediată şi poartă denumirea de Instantaneous Vertical Speed Indicator (IVSI), având în componenţă un accelerometru pentru a compensa lag-ul creat la Variometrele standard.


Schemă Variometru cu Accelerometru

Schemă Variometru cu Accelerometru


Înainte de un zbor pilotul trebuie să controleze variometrul, atunci când părăseşte rampa şi iarăşi înainte de a decola. Acul indicator al variometrului trebuie să indice zero.

Variometrele moderne mai ales cele folosite în planorism sunt prevăzute şi cu un sistem sonor de avertizare a urcării sau coborârii.



Data publicării: 06 septembrie 2012Categorie: Avionică