Vitezometrul (Airspeed Indicator)

Vitezometrul este folosit în toate etapele zborului (decolare, urcare, zbor de croazieră şi aterizare), pentru a menţine o viteză corespunzătoare fiecărei operaţiuni.

Principiul de funcţionare se bazează pe diferenţa de presiune.

În carcasa etanşă a vitezometrului se află o capsulă care este conectată la orificiul unui tub Pitot, amplasat în exteriorul aparatului de zbor. Zona din jurul capsulei, este conectată la orificiile laterale de presiune statică.


Schemă Vitezometru

Schemă Vitezometru - Poză originală: Federal Aviation Administration


Presiunea statică intră în carcasa vitezometrului, iar presiunea dinamică a tubului pitot este introdusă în capsulă. Presiunea dinamică contractă sau dilată capsula, care este legată la un mecanism ce învârte acul indicator.

Presiunea pitot se obţine cu ajutorul tubului pitot. Acesta este situat de obicei în faţa avionului, orientat spre direcţia de mers. Putem spune că este presiunea ajunsă în tubul pitot datorită mişcării aeronavei prin aer.

Atunci când se zboară la temperaturi sub zero grade, în condiţii de umezeală vizibilă în atmosferă, pentru a preveni formarea gheţii sunt folosite tuburi pitot încălzite electric.

Presiunea statică se obţine prin orificiile statice, care se găsesc pe fuzelaj. Acestea au forma unei găuri de scurgere şi sunt poziţionate unde pot accesa fluxul de aer neperturbate.

Dacă sistemul static este blocat, atunci vitezometrul este inutilizabil. Pentru a evita această problemă, majoritatea aeronavelor sunt echipate cu o sursă alternativă pentru presiunea statică.

Tipuri de viteze:

Viteza indicată – este viteza necorectată având în vedere variaţia densităţii atmosferice, erori de instalare, erori ale instrumentului. Producătorii folosesc acest tip de viteză ca bază pentru determinarea performanţelor unui avion

Viteza calibrată – este viteza indicată corectată de erori ale instalării şi erori ale instrumentului. Deşi producătorii încearcă să le menţină la un minim, nu este posibilă eliminarea tuturor erorilor.

Viteza reală – este viteza calibrată corectată din punct de vedere al altitudinii şi temperaturii nonstandard.

Deoarece densitatea aerului scade când altitudinea creşte, un avion trebuie să zboare mai repede la altitudini mari, pentru a crea aceeaşi diferenţă între presiunea dinamică şi presiunea statică.

Sunt două metode pentru aflarea vitezei reale. Cea mai precisă metodă este folosirea unui computer de zbor. Cealaltă metodă care ne furnizează o viteză reală aproximativă, se află prin adăugarea a 2% vitezei calibrate pentru fiecare 304.8 metri (1000 picioare) de altitudine.

Viteza la sol – viteza aeronavei la sol



Data publicării: 15 ianuarie 2012Categorie: Avionică